Pasifik Ofset | Karlılık için markalaşma nasıl olur
Murat Şaylan, karlılık için markalaşmayı, markalaşırken dikkat edilmesi gerekenleri ve markalaşmak için sadece reklam çalışmalarının yeterli olmayacağını, uzun bir strateji yolunun çizilmesi gerektiğini anlatıyor.
Markalaşma, Mega Basım, Mega, Mega Matbaa, karlılık, marka, murat şaylan
476
post-template-default,single,single-post,postid-476,single-format-standard,edgt-cpt-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,homa-ver-2.1, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Kârlılaşmakak için markalaş…

Bütün işletmelerin tek ortak noktası vardır; o da kar üretmektir. Oysa bugünlerde bir çok firma karsız, çok marka karsız satılıyor. İşletmeler ya krediyle ya da değiştirerek yaşamaya devam ediyor.

Böyle giderse yakında dünya kar üretmeyen markalar çöplüğüne dönecek. Kar üretemeyen şirketler ne Yatırım ne de vergi üretebiliyor, borçlarını dahi ödeyemiyorlar. Yaşadığımız küresel krizin ana etkenlerinden biri de karsızlıktır. Yani karsızlık sorunu sadece şirketleri değil devletleri ilgilendiriyor.

 

Peki neden karsızlık yaşanıyor ve bu kar erimesi nasıl durdurulacak?

Küreselleşmenin, ürün bolluğunun ve vahşi rekabetin yol açtığı “indirim savaşları” karları eritti. Yanlış fiyat politikaları, savurganlık ve “ölçüsüz” yönetim anlayışları da karsızlığın tuzu biberi oldu. Halbuki kar etmek çok önemli. Kar yeni yatırımları, yeni istihdamları, büyümeyi getirir. Tarihsel gelişimlerine baktığımız zaman, 40 yıllık aralarla işletmelerin gündemine giren satış ve pazarlama departmanlarının ve faaliyetlerinin amacı kabaca satışları artırmaktır. Satışları artırma isteğinin altında pazarı fethetme, hammadde maliyetlerini düşürme ve verimlilikten faydalanma gibi nedenler vardır. Bu nedenler, istemez rekabetine sokmuş ve esas amaç olan kar üretmekten uzaklaştırmıştır.Zamanında tatmin edici karlar elde eden bir çok firma karlılık nedenlerini iyi görememiş,

 

Onun büyümesini sağlamak için ulaşmak karlara ihtiyacı vardır. Peki karların minimaliz olduğu bu tatmin edici karlılığa nasıl ulaşılacak?

Bir üretecek karla satılması için özetle iki şık var: ya maliyetlerinizi düşüreceksiniz ya da fiyatınızı artıracaksınız.
Maliyetleri düşürmeyi bir kenara koyuyorum ve rakiplerinize fiyatlarını artırmanın (en azından indirmemenin) nasıl mümkün bu yazımda ele almak istiyorum.

Aslında basit; karlılığa giden yol markalaşmadan. Marka yöneticilerinin aynı zamanda karlılıktan sorumlu yöneticiler olması düşünüyorum.

İş adamları ve yöneticilerin markalaşmak istemelerinin tek bir sebebi olmalıdır; o da daha karlı fiyatlandırma yapabilmek. Diyeceksiniz ki, markalaşmanın maliyeti zaten karları eritiyor. Ben de diyorum ki marka yönetiminin, markalaşma çabalarının odak noktası olması gereken “karlılığı maksimize etme” hedefinden şaşıldığı için markalaşma yapım maliyet olmaktan öte geçemiyor.

Paraları af markalaşılamadığını gösteren bir çok örnek dururken, hala üzerinde iyi düşünülmemiş, marka yönetimi perspektifinden bakılmadan pazara sürülmüş, bir atımlık stratejilerle yönetilmeye çalışılan markalar var. Bu markalar için harcamalar maliyet maliyet oluyor, Yatırım maliyeti değil. Bol para saçarak markalaşılamıyor.

Doğru bir marka yönetimi ortaya koyar, ve bir çizgi yakalarsanız, hele bir de pahalı olmayan uygulamalara verirseniz geçmişte harcadığınız paralardan çok daha azına markalaşabilirsiniz.

Marka yönetiminin üzerine daha fazla kafa yormalısınız. Reklamla markalaşınızı aklınızı çıkarmalısınız. Markalaşmanın uzun dönemli bir stratejinin gelecekte geleceğini kabul etmelisiniz.

 

Markalaşmak için 4 şeye çok önem vermelisiniz.

  1. Markanızın bilinirliğini artırın. En iyi bilinirlik yaratma yöntemleri reklam ve halkla ilişkiler faaliyetleridir. Bunun için de yüksek izlenme oranları olan mecraları kullanmanın yanı sıra ağızdan ağza pazarlama gibi alternatif tanıtım kanallarını da kullanmalısınız. Bilinirliği artırmanın yolu frekan değil katkıtan geçer. Zaten frekansla bilinirlik yakalamaya çalışmak maliyetlerinizi artıracak, karlılık yakalamak için yaptığınız faaliyet karsızlığa yol açacaktır. Bilinirliğinizi artırmak fazladan kar marjı koymanıza yarayacaktır.
  2. Markanızın itibarını artırın. Tüketicilerin markanıza güven ve saygı duymaları için kurumsal iletişim, sosyal sorumluluk projeleri ve sponsorluk içerikleri yürütün. Sosyal paydaşlarınıza moral verin. Hoyrat olmayın, kibar olun. Sürekli konuşan değil, dinlemesini de bilen marka olun. Çizginizi ve tarafınızı belirtmekten başka. Cesur olun. Kendine güveni olmayan markanın itibarı da olmaz. Markanıza kazandırdığınız prestij bedeninizi fazladan kar marjı kazandıracaktır.
  3. Markanızın rakiplerinizden farklılaştırın. Markanızın konumlandırmasını yeniden ele alın. Rakiplerinizle karıştırılmayacak ve rakiplerinizden daha güçlü vaadi olan bir konumlandırma seçin. Bu yayınlama uygulamalarında sunduklarında, tasarımınızı yenileyin ve / veya ürününüze yeni özellikler katın. Farklılaşmak için farklı olmayın. Gerçek farklılığı, dişe dokunur, dimağa kazınırken farklı yakaladığında farklılaştı. Mevcut konumunuzdan (veya konumsuzluğunuzdan) hedef hangi yumuşak yumuşak geçiş yapın. Sert geçiş samimi bulunmayabilir. Sözde değil, eylemde farklılaşın. Farklılaşan marka heyecan yaratır ve müşterilerin beklentilerini yukarı çeker. Bu da fazladan kar marjı demektir.
  4. Markanıza bir öykü katın. Tüketicilerin duygularını geçirecek, iç görüleriyle örtüşecek bir öykü katın markanıza. Hatta bu öyküyü tüketicilerinizle birlikte çalışın. Herkese hitap eden, duyguyu taşıyan bir öykü olmasın. Size özgü bir öykü olsun. Öykü markanıza duygusal değer katacaktır, bu da size fazladan kar marjı kazandıracaktır.
    Bizim saydığımız hamleler markalaşmanızı sağlarken maliyetlerinizde de bir artışa neden olacaktır. Tabiî ki attığınız taş ürküttüğünüz kurbağaya değmelidir. Yani pirinç hamleler, ürün fiyatınızda 1 TL artışa neden oluyorsa siz 1 TL’den daha fazla zam yapabilmelisiniz ve buna rağmen hiç müşteri kaybetmemelisiniz. Yada rakipleriniz indirim yapma siz hiç indirim yapma gereği duymamalısınız. Yazımın başlığında belli olacak şekilde karlılaşmak için markalaşmak gerekir. Yani markalaşmak bir hesap kitap işidir.
    Talep fiyatlarından fiyat tekliflerinin en kamikazelerinin yaşandığı bu günlerde boyut fiyatlarınız artırmanızı tavsiye etmem garibinize gitmesin. Tahminlerinizin aksine ve bir iki vakanın tüketiciler fiyatlarınızı sıkıya takip etmez. Tüketiciler fiyatlarınızdan daha çok imajınızı takip eder. Talep paraya değip değmediğinizi sorgular. Bu yüzden zamlarınızı algılamazlar. Farkındalıklı olup olmadığınızdır. Pahalılık ise fiyat ve algılanan arasındaki orantıdır.
    Markalaşma çabalarının sebebi algılanan değeri yükselterek fiyatına karşı tüketicinin yaklaşımını olumluya çevirmektir.
    Kapalı ardında ve satış baskısı altında aklınıza gelen ilk çözüm fiyat indirmek olmamalıdır.Tüketicilerin ucuz ürün aradığı safsatasını kafanızdan atın, değerli şeyler satın alma peşindeler, marka tüketme peşindeler.